Bohol

5 maart 2024 - Bohol, Filipijnen

Vandaag met de fast ferry naar Bohol.

wij begonnen bij de chocolate hills. Deze heuvels die in de zomer chocolade-bruin kleuren  zijn ontstaan in de laatste ijstijd. Het eiland Bohol lag toen onder water. Door sedimenten ontstonden onderwater de grote heuvels, die nu verworden zijn tot bovengrondse kalksteenheuvels met begroeiing beter bekend als de Chocolate Hills.

IMG_6674

IMG_6711

IMG_6689
Het ziet er super mooi uit.

IMG_6706

De hele dag willen Filipijnen met Julia op de foto 😂

daarna naar de kleinste primaat ter wereld, de tarsier.  In het Nederlands ook wel spookdiertje genoemd vanwege zijn uitpuilende ogen . Het dier is niet groter dan vijftien centimeter. Tarsiers hebben een ronde kop en kunnen die maar liefst 180° draaien.

IMG_6756

IMG_6729

IMG_6728

De Filipijnen zijn net zoals wij dol op eten, tijd voor een buffet lunch op de rivier Lombok. Het eten was heerlijk en het uitzicht zo mooi

IMG_6761

IMG_6763

onderweg kwamen wij de originele ati tribe tegen.

IMG_6805

de volgende stop was bij een vlindertuin.

IMG_6815

Zoveel rupsen heb ik nog nooit bij elkaar gezien.

IMG_6819

IMG_6832

En ineens zit er een op je hand

IMG_6824

daarna gestopt bij een kerk. IMG_6837

Het blood compact monument van Bohol. Een standbeeld op een heuveltop aan de zee herdenkt The Sandugo, een traditionele tribale vertrouwensceremonie die werd gedeeld door regionaal hoofd Datu Skiatuna en kapitein-generaal Miguel López de Legazpi van Spanje kort na zijn aankomst in Bohol in 1565. Het symbolische gebaar vormde de basis voor blijvende vrede tussen de Spanjaarden. De bloedcomponent vereiste dat beide mannen een kleine incisie in hun onderarmen maakten, bloed in een glas wijn sprenkelden, bekers uitwisselden en drinken, waardoor de compact werd gestold.

IMG_6844

IMG_6863

Dit huis is uit dezelfde tijd gemaakt door Spanjaarden.
daarna nog een mooie kerk gezien, waarvan ik de naam niet meer weet

Gelukkig was er nog tijd over voor de bonus, het bezoeken van de hinagdanan grot.De Hinagdanan-grot is te vinden op het eiland Panglao in de provincie Bohol in de Filippijnen. De Hinagdanan-grot is gemaakt van kalksteen en wordt op natuurlijke wijze verlicht door zonlicht dat door gaten in het rotsachtige plafond naar binnen valt, wat op zijn beurt een aantal interessante lichteffecten creëert.

IMG_6853

IMG_6855IMG_6861

Ook vertelde onze gids dat ze de mangovruchten een voor een inpakken, zodat ze niet opgegeten worden door insecten. Dat is op deze foto te zien

IMG_6851

onderweg ook nog rijstvelden tegengekomen, waar hard werd gewerkt

IMG_6665

De schoolgaande kinderen hebben allemaal een uniform aan

IMG_6719

daarna met dit vervoersmiddel naar de ferry gegaan. Gelukkig niet exact deze, want de wielen konden ieder moment afbreken.

IMG_6862

moe, maar met geweldige ervaringen zitten wij in de ferry. Morgen om 03:00 worden wij opgehaald om te zwemmen met de walvishaaien 🥰

Jouw reactie